E-post marknadsföring 2022 – En kort guide

epost marknadsföring

Introduktion till e-post marknadsföring

De trillar in i din inkorg hela tiden. Alla dessa mailutskick. Både från kända och mindre kända avsändare. Utöver dina egna kontakter och affärskontakter såklart så kommer det även från leverantörer som du kanske handlat hos online eller från företag och organisationer som du ALDRIG haft kontakt med (åtminstone vad du kan minnas). Och det är här det blir intressant eftersom e-post marknadsföring fortfarande är den mest effektiva marknadsföringskanalen för många varumärken. Men hur skapar man en känsla av intresse och relevans istället för irritation och en känsla av “spam” och vad behöver man göra rent tekniskt för att komma igång med framgångsrika e-post marknadsföringskampanjer?

Det är såklart omöjligt att täcka alla aspekter i en enda artikel eftersom framgångsrika e-post kampanjer är en hel vetenskap och kräver mycket kunskap, erfarenhet och testning för att lyckas. Men vår målsättning med den här artikeln är att du själv ska kunna börja skapa framgångsrika e-post marknadsföringskampanjer även om du inte är en IT-tekniker eller programmerare.

Kan jag inte bara använda mailchimp eller liknande tjänster?

Om du har ett eget e-post register över användare som du fått opt-in på och har en redan etablerad kundrelation med mottagarna så går det absolut bra att köpa denna tjänst från t.ex. mailchimp, sendinblue eller någon annan av alla leverantörer av e-post utskick. Det man behöver veta är att dessa leverantörer har väldigt strikta regler när det kommer till användning av deras servrar. Ibland kräver dom t.ex. att man har dubbel opt-in från sina användare och ingen av dessa leverantörer accepterar köpta e-post register även om e-post adresserna har samlats in enligt konstens alla regler, följer GDPR och marknadsföringslagen. Om du tänkt köpa mailadresser så KAN du inte använda dig av dessa tjänster utan MÅSTE ha egna mailservrar för att kunna genomföra dina e-post utskick. Men tappa inte modet, vi kommer nu att berätta i detalj hur du går till väga för att kunna börja marknadsföra ditt företag och dina tjänster framgångsrikt via e-post!

Skaffa en separat domän!

För det första så behöver du ha en en lämplig domän att använda för dina e-post utskick. Du ska ALDRIG använda din egen domän till massutskick eftersom det är väldigt enkelt för en mottagare att markera ett mottaget mail som skräppost eller “spam” och om det sker på ditt företags primära domän så finns det stor risk att dina egna mail filtreras bort av skräppost filter vilket vore förödande för verksamheten. Därför rekommenderar vi alltid att man köper en separat domän om man vill börja med e-post marknadsföring. Du kan registrera en domän snabbt och billigt med tillhörande webbutrymme på t.ex. one.com eller loopia.se.

WordPress + AcyMailing = Sant

När du väl har köpt din domän så behöver du såklart ha ett program att skapa dina utskick och skicka e-post kampanjer med. Det finns en uppsjö av program där ute men vi rekommenderar att du på din nyköpta domän installerar WordPress och sedan köper och installerar AcyMailing på din färska wordpress installation. AcyMailing är ett företag som vi följt sedan 2014 och som hela tiden förbättrar sin produkt, har bra support och vi kan därför varmt rekommendera dem till våra kunder.

Separat SMTP server

SMTP står för Simple Mail Transfer Protocol och är den applikation som servern använder för att skicka mail.
Ingen webbhotellsleverantör vill att du använder deras mailservrar för att skicka större mängder av e-post och det är ett bra sätt att snabbt få sin tjänst spärrad om man bryter mot den regeln. Därför så är en tredjeparts SMTP leverantör ett måste för din framgång. Vi har under åren provat mängder av SMTP leverantörer men den som vi haft mest framgång och gott samarbete med genom åren är ett företag som heter MySMTP.com. Här kan du köpa en alldeles egen SMTP server och därefter konfigurera AcyMailing med dessa så att du skickar via denna server istället för via ditt webbhotell.

VIKTIGT! Om du har en helt ny domän så kan du inte börja skicka tusentals mail direkt utan servern måste “värmas upp”. Det görs genom att skicka kanske 100-200 mail om dagen den första veckan för att därefter öka successivt.

A/B Testa din kampanj

När du väl har allt det tekniska på plats så är det dags att börja fila på ditt utskick och när det gäller e-post marknadsföring så är det DATA, DATA, och åter DATA som betyder något. Inte dina egna åsikter och tankar. Därför är det ytterst viktigt att du A/B testar varje kampanj på mindre delar av ditt mottagarregister för att se vilken ämnesrad som resulterar i högst öppningsgrad, vilket budskap som ger flest klick och/eller önskat resultat. När du gjort A/B tester så VET du vilket utskick som ger bäst resultat och då kan du börja skicka det till alla dina mottagare.

VIKTIGT! Inkludera alltid en s.k. “unsubscribe” länk i dina utskick så att mottagarna på ett enkelt sätt kan välja att avregistrera sig från ditt register och kommande utskick.

Avslutningsvis

Innan du börjar skicka e-post marknadsföring kampanjer för ditt företag är det viktigt att du också förstår lagarna kring e-postmarknadsföring och hur du följer dem.

  • Alla marknadsförare bör vara medvetna om åtgärder mot skräppost
  • Undersök GDPR och CAN-SPAM Act innan du skickar ut e-post
  • Om du inte är säker på om dina prenumeranter vill fortsätta prenumerera, fråga

Genom att kombinera ett professionellt e-postmarknadsföringsverktyg med lite grundläggande sunt förnuft kring användningen av ämnesraden och “från”-namnet kan legitima marknadsförare som du enkelt skicka kampanjer som uppfyller lagkraven och skapa resultat för ditt företag.

Och om du behöver hjälp med e-post marknadsföring så tveka inte att kontakta oss. Vi hjälper gärna till.

Våra tjänster

Vi kan vara behjälpliga inom följande områden: