Regler och lagar kring e-post marknadsföring 2022

regler-lagar-e-post

Introduktion

E-post är en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna som finns idag.

Det är otroligt snabbt och enkelt att komma igång, och dagens verktyg för e-postmarknadsföring gör det enkelt för marknadsförare på alla nivåer att skapa en kampanj, ladda upp en lista och skicka ut den.

Innan du börjar skicka ut kampanjer är det dock värt att ha en grundläggande förståelse för lagarna kring e-postmarknadsföring för att säkerställa att dina kampanjer inte bryter mot några.

Läs vidare för att lära dig om lagarna kring e-postmarknadsföring och de saker du behöver göra för att säkerställa att dina initiativ för e-postmarknadsföring följer dem.

Vilka är lagarna kring e-post marknadsföring?

Det finns ett antal olika lagar som styr användningen av e-postmarknadsföring för kommersiella ändamål. Det är CAN-SPAM-lagen  ;i USA, CASL-lagarna i Kanada, och i Storbritannien är det en uppsättning lagar som kallas Sekretess och Regler för elektronisk kommunikation från 2003.

Alla dessa lagar dikterar ett antal villkor som e-postmarknadsförare måste följa för att undvika betydande böter.

I Sverige så är de för nuvarande (januari 2022) tillåtet att göra epost utskick till företag och organisationer, dock ej enskilda firmor utan mottagarens godkännande. Det är rätt unikt och frågan är hur länge det kommer att bestå.

Även om detta kan låta skrämmande, om du är ett legitimt företag som använder ett lämpligt e-postmarknadsföringsverktyg för att skicka legitima e-postkampanjer, följer du förmodligen redan reglerna.

Dessa lagar är till stor del riktade mot spammare och är utformade för att förhindra dem från att skaffa människors e-postadresser utan deras tillåtelse och spamma dem med oönskad e-post.

Det finns dock några nyanser i lagarna som även marknadsförare med de bästa avsikterna av misstag kan bryta mot, så det är viktigt att vara informerad om hur man följer reglerna.

Vad behöver jag göra för att följa regelverket?

Följande är en enkel lista över saker som marknadsförare som du kan göra för att säkerställa att dina kampanjer följer alla lagar över hela världen. Kom ihåg att Sverige har mer liberala lagar men följande gäller GLOBALT så om du utgår från dessa punkter så är du ALLTID säker.

1. Se till att du har behörighet att skicka e-post till personerna på din lista

De flesta länders lagar för e-postmarknadsföring föreskriver att människor måste ge dig tillåtelse att e-posta dem för att du ska kunna skicka kampanjer till dem.

Definitionen av tillstånd varierar mellan varje lands lagar, men det finns i allmänhet två typer av tillstånd: underförstådda tillstånd och uttryckliga tillstånd.

Underförstått tillstånd beskriver de som du har en befintlig affärsrelation med. Det kan bero på att de är en nuvarande kund, donerar till din välgörenhet eller är en aktiv medlem på din webbplats, klubb eller community.

Om du inte har underförstått tillstånd att skicka e-post till en person behöver du uttryckligt tillstånd. Expresstillstånd ges när någon specifikt ger dig tillåtelse att skicka dem e-postkampanjer, eventuellt genom att ange sin e-postadress i ett prenumerationsformulär på din webbplats eller ange sina uppgifter i ditt prenumerationsformulär för nyhetsbrev i butik.

Freshbooks’ metoden är ett bra exempel på hur man får uttryckligt tillstånd att skicka e-post till personer.

Freshbooks - Ensure Permission to Email

När människor besöker deras blogg, presenterar Freshbooks dem med en popup som uppmuntrar dem att prenumerera på sin e-postlista för att få omedelbar tillgång till en e-bok om företagstillväxt.

Genom att ange sin e-postadress i rutan ger människor Freshbooks uttrycklig tillåtelse att e-posta dem, och Freshbooks kan bygga en stor e-postlista som följer globala lagar mot skräppost.

2. Använd inte vilseledande information i rubriken

“Rubrikinformation” avser den extra information som skickas tillsammans med din e-postkampanj, som “från”-namn, ämnesrad och svarsadress.

E-postmarknadsföringslagar stadgar att du inte får inkludera felaktig eller vilseledande information i dessa fält för att försöka lura människor att öppna dina e-postkampanjer.

Converse gör ett bra jobb med att hålla sig inom lagarna. De inkluderar sitt företagsnamn i “från”-fältet för att göra det tydligt vem e-postmeddelandet kommer ifrån, och använder en ämnesrad som reflekterar innehållet i e-postmeddelandet för att säkerställa att det inte finns någon förvirring.

Converse - No Misleading Header Information

Nyckeln är att inte medvetet lura dina mottagare. Att väcka nyfikenhet eller bli kreativ med din ämnesrad är helt acceptabelt, så länge du inte medvetet försöker lura mottagarna.

3. Identifiera din e-post som en annons

CAN-SPAM-lagar stadgar att du tydligt och iögonfallande måste avslöja att ditt meddelande är en reklam.

Lagen ger ett stort spelrum i hur du gör detta, och du behöver inte specifikt ange “Det här e-postmeddelandet är en annons” varje gång du skickar en kampanj. Det handlar mer om att inte medvetet lura dina mottagare till att tro att detta är ett personligt e-postmeddelande.

Sephora gör ett utmärkt jobb med detta i sina e-postkampanjer.

Sephora - Identify Email as an Advertisement

De anger inte specifikt att denna kampanj är en reklam, men genom att använda deras företagsnamn som “från”-namnet och ha “Få 20 % rabatt på all ögonskugga” som ämnesrad, gör de det tydligt för mottagarna att detta är ett reklammeddelande och inte ett personligt e-postmeddelande från en vän.

4. Inkludera din adress

De flesta länders lagar för e-postmarknadsföring föreskriver att du tydligt måste inkludera en giltig postadress för ditt företag i dina e-postkampanjer. Detta kan vara din nuvarande gatuadress, en postboxadress eller en adress hos ett registrerat kommersiellt postmottagande företag.

BuzzFeed följer denna lag i alla sina kampanjer genom att inkludera adressen till deras huvudkontor i New York längst ner på varje kampanj.

Buzzfeed - Include your Address

Om du är en kund hos någon av utskickstjänsterna online så är det enkelt att inkludera din fysiska adress i dina e-postkampanjer. Varje mall i deras bibliotek innehåller ett utrymme i e-postsidfoten för att lägga till informationen, och du klickar och redigerar bara informationen direkt i e-postmeddelandet innan du skickar.

Campaign Monitor - Include your Address
Learn how Girls Who Code uses Campaign Monitor to change the tech world for the better.

5. Inkludera ett sätt att välja bort att ta emot framtida e-postmeddelanden från dig

De flesta länders lagar för e-postmarknadsföring föreskriver att dina e-postkampanjer inkluderar en tydlig och iögonfallande mekanism för att välja bort att ta emot e-postmeddelanden från dig i framtiden, och att denna mekanism är lätt att känna igen och förstå för en vanlig person.

Campaign Monitor - Unsubscribe Button

6. Besvara begäranden om att välja bort omedelbart

CAN-SPAM-lagarna föreskriver att du måste uppfylla en mottagares begäran om att välja bort inom 10 arbetsdagar, och att du inte kan ta ut en avgift för att välja bort dem, kräver att mottagaren ger dig all personlig information utöver en e-postadress , eller få mottagaren att ta något annat steg än att skicka ett svarsmail eller besöka en enda sida på en webbplats för att välja bort det.

Rip Curl går utöver denna lag i alla sina kampanjer. De inkluderar en länk för att avsluta prenumerationen i sidfoten i varje kampanj som omedelbart tar bort en prenumerant från listan innan de hänvisas till en bekräftelsesida som låter mottagaren veta att prenumerationen har avslutats.

Rip Curl - Instantly Honor Opt-out Request

Andra saker som e-postmarknadsförare behöver veta

Genom att följa de sex tipsen som nämns ovan kan de flesta marknadsförare säkerställa att deras e-postmeddelanden överensstämmer med globala antispamlagar.

Men inte alla situationer är lika, och det finns ett antal tekniska detaljer i dessa lagar som är värda att nämna om de gäller din specifika situation. Dessa inkluderar:

Du är ansvarig även om du inte skickar kampanjer själv

I enlighet med lagen, även om du lägger ut dina e-postmarknadsföringsinsatser på entreprenad till en tredje part (t.ex. en webbdesign- eller marknadsföringsbyrå eller en frilansentreprenör), är du fortfarande ansvarig för att se till att kampanjerna skickas på uppdrag av din företag är kompatibla.

Så, om du lägger ut skapandet och skickar dina kampanjer på entreprenad, se till att du granskar dem innan du skickar för att vara säker på att ovanstående tips har följts.

Om du är en byrå som skapar kampanjer för dina kunders räkning, se till att du följer tipsen ovan för att förhindra att dina kunder hamnar i problem och förlorar sin verksamhet.

E-postlagarna är lösare för transaktionsmeddelanden

En majoritet av lagarna mot skräppost runt om i världen är utformade för att vägleda sändningen av kommersiella e-postmarknadsföringsmeddelanden, och de gäller alla slags nyhetsbrev, marknadsföringsmeddelanden eller reklamkampanjer som ditt företag kan skicka.

Ett område som till stor del är undantaget från dessa lagar är transaktionsmeddelanden. Så om du skickar orderbekräftelser, leveransbekräftelser, e-postmeddelanden om lösenordsåterställning, etc. (som är utformade för att ge information om ett befintligt köp eller medlemskap), är dessa specifika e-postmeddelanden undantagna från reglerna mot skräppost som nämns ovan.< /p>

Många av tipsen som presenteras i den här guiden är också allmänna bästa praxis som hjälper till att förhindra dina mottagare från att uppfatta dina e-postmeddelanden som misstänkta, så det är bäst att inkludera dem i dina transaktionsmeddelanden ändå.

E-postmarknadsföring enligt GDPR: antispam, bestämmelser och mer

I takt med att internet har vuxit i popularitet har bestämmelser antagits för att kontrollera dataöverföringar och integritetsriktlinjer. EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) anses vara den största åtgärden i sitt slag hittills.

The EU General Data Protection Regulation (GDPR) is touted as the biggest measure of its kind thus far.

Källa EU GDPR

Dessa åtgärder godkändes den 14 april 2016 och markerade början på ett försök att ändra hur dataintegriteten sågs. Med mer information som svävade runt i cyberrymden än någonsin tidigare, var det nödvändigt att skapa riktlinjer för att respektera integriteten för användarnas känsliga information.

Dessa regler kan betraktas på samma sätt som lagar om skräppost. Att känna till lagar och regler för e-postmarknadsföring hjälper marknadsförare att säkerställa att deras aktivitet är förenlig med lagen. Men hur stor effekt kommer GDPR att ha på e-postmarknadsföring?

Detta är några av de viktigaste sakerna att komma ihåg när det gäller e-postlagar och riktlinjer.

Det första du bör tänka på är vad som utgör personuppgifter. GDPR-webbplatsen säger att detta kan vara allt från namn och foton till personlig medicinsk information eller användarens IP-adress. Ändå är de flesta e-postmeddelanden som folk får reklam snarare än personliga.

The first thing to consider is what constitutes personal data.

Källa SuperOffice

En av de viktigaste sakerna att komma ihåg med din e-postmarknadsföring, även för marknadsföringsinsatser, är tillåtelse. Du måste se till att du har tillstånd från prenumeranter för opt-in-erbjudanden och andra liknande strategier. I vissa fall kan du till och med behöva få tillstånd två gånger.

Ett vanligt sätt som e-postmarknadsförare använde för att få folk inblandade i sin e-postlista var att automatiskt kryssa i rutorna för opt-in för erbjudanden de utökade. En användare kan ha samtyckt till att bara ta emot ett specifikt e-postmeddelande eller slutföra en transaktion, men de registrerades automatiskt för erbjudanden som de kanske inte ville ha.

Detta är en populär åtgärd mot skräppost, eftersom den säkerställer att människor inte blir bombarderade av e-postmeddelanden de inte ville ha. Om du inte är säker på om dina prenumeranter vill ta emot e-post, fråga bara.

Är oönskade e-postmeddelanden olagliga?

Om du skickar ut e-postmeddelanden och du är osäker på om du följer alla regler, finns det ett enkelt steg du kan ta. GDPR är inte den enda åtgärden där ute som påverkar e-postanvändningen.  CAN-SPAM Act of 2003 (antagen 2004) kräver du att inkludera kontaktinformation för ditt företag i alla oönskade e-postmeddelanden. Du måste också inkludera ett alternativ för att välja bort att ta emot ytterligare e-postmeddelanden.

Avsluta

Innan du börjar skicka kampanjer för ditt företag är det viktigt att du förstår lagarna kring e-postmarknadsföring och hur du följer dem.

  • Alla marknadsförare bör vara medvetna om åtgärder mot skräppost
  • Undersök GDPR och CAN-SPAM Act innan de skickar ut e-post
  • Om du inte är säker på om din prenumeranter vill fortsätta prenumerera, fråga

Att använda programvara för e-postmarknadsföring som Campaign Monitor gör det enkelt att följa dessa regler. Du får verktygen du behöver för att bygga din e-postlista på rätt sätt, och programvaran hanterar automatiskt avregistreringsprocessen och hantering av backend-listor för att säkerställa att du uppfyller kraven kring att avregistrera dig från kampanjer.

Genom att kombinera ett professionellt e-postmarknadsföringsverktyg med lite grundläggande sunt förnuft kring användningen av ämnesraden och “från”-namnet kan legitima marknadsförare som du enkelt skicka kampanjer som uppfyller lagkraven och skapa resultat för ditt företag.