Retargeting med mailadresser – Få ut mesta möjliga nytta av ditt e-post register!

retargeting-med-mailadresser

Att bygga en e-postlista av hög kvalitet är en hörnsten i en effektiv digital marknadsföringsstrategi. Även om det är avgörande att ha en relevant följarskara på sociala mediekanaler, så måste du spela på en annan planhalva för att nå dem. En e-postlista är något du äger. Det finns inga algoritmändringar, användarvillkor eller ombytliga användarbaser. Sociala medieplattformar faller in och ur nåd år från år, men människor behåller sina e-postkonton mycket längre.

Liksom ett digitalt personnummer har e-postadresser blivit kraftfulla personliga identifierare. Digitala reklamplattformar tillåter allt oftare marknadsförare att nollställa användarkonton baserat enbart på deras e-postadresser. Vikten av att bygga en kvalitativ e-postlista ökar ju längre tiden går.

Nedan har vi sammanställt en guide som beskriver alla möjliga sätt du kan annonsera för någon med hjälp av deras e-postadress.

 

1) Facebook anpassade målgrupper

Nästan alla du vill rikta dig till finns på Facebook. Världens största digitala nätverk gör det möjligt för marknadsförare att rikta in sina annonser inte bara utifrån intressen och demografi, utan också utifrån individuella e-postadresser. Med Facebooks verktyg för anpassade målgrupper kan du ladda upp en lista med kontakter; nätverket matchar listan med e-postadresser från användarnas profiler och visar annonser endast för medlemmar i din lista.

Facebook är vackert flexibelt. Om din lista är stor kan du begränsa dess fokus till specifika åldrar eller intressen inom gruppen. Om nätverket matchar färre än 1 000 användare kan du utöka din räckvidd genom att skapa en lookalike-publik. Den resulterande målgruppen kommer att inkludera medlemmar i din uppladdade lista, tillsammans med andra Facebook-användare som uppvisar samma egenskaper. Oavsett om du skalar upp eller ned kan din e-postlista skapa en värdefull grund för din nästa Facebook-kampanj.

 

2) Instagram video- och bildannonser

Facebooks reklamplattform fungerar också som moderplattform för Instagram, vilket innebär att du kan använda alla funktioner i Custom Audiences på detta visuella medium. Instagram låter dig lägga upp annonser som innehåller video, bilder eller “karuseller” (flera bilder eller videor som användare kan bläddra igenom).

Om din målgrupp matchar den genomsnittliga Instagram-användaren och ditt företag är beroende av effektiva bilder för att sticka ut, är det här en möjlighet värd att utforska, särskilt om du redan är igång på Facebook. Det är värt att notera att Instagram nyligen passerade 500 miljoner användare och fortsätter att växa.

 

3) Skräddarsydd publik på Twitter

Twitter, som alltid strävar efter att matcha Facebooks möjligheter för marknadsförare, erbjuder en skräddarsydd målgruppsfunktion som fungerar ungefär som anpassade målgrupper. Ladda upp din lista och se nätverket matcha e-postadresser med användare på dess plattform som kommer att kunna se din annons. Precis som Facebook innehåller Twitter också en lookalike-funktion, så att du kan rikta in dig på användare som liknar de på din e-postlista.

När du har laddat upp en lista kan du använda den antingen för att marknadsföra ditt konto eller för att sponsra en tweet. Den första fungerar särskilt bra om du vill öka publikens medvetenhet om en redan livlig Twitter-närvaro, medan den andra hjälper till att få ut specifika marknadsföringsmeddelanden till din e-postlista.

 

4) Google kund matchning

Genom att använda sina identitetsbaserade inriktningsmöjligheter tillåter Google Ads-användare att rikta in sig på prospektlistor genom att ladda upp befintliga e-postlistor. Genom att kombinera online- och offlinedata kan potentiella kunder bli inriktade på Sök, Shopping-fliken, Display, YouTube och Gmail. Dessutom kan tjänsten – kallad Google Customer Match – rikta in sig på dina befintliga potentiella kunder.

Tjänsten fungerar naturligtvis bara med inloggade Google-användare. När din kontaktlista har laddats upp och formaterats enligt riktlinjerna för kundmatchning kan den användas som målgrupp i en ny eller befintlig kampanj. Om en av medlemmarna på din lista gör en sökning eller kontrollerar sin Gmail medan han är inloggad på en Google-egendom, kommer de att börja se dina annonser.

 

5) YouTube TrueView Ads

Som nämnts ovan kan marknadsförare använda Kundmatchning för att marknadsföra videoannonser på YouTube, riktade till sin målgrupp. Om din innehållsstrategi inkluderar video kan marknadsföring av den videon på världens största videodelningsplattform vara ett kostnadseffektivt sätt att öka varumärkesmedvetenheten.

TrueView-annonser kan placeras både före och mitt i vanliga YouTube-videor, och du debiteras bara när en medlem av din målgrupp faktiskt tittar mer än 5 sekunder – ett längre minimum än Facebooks krav på 3 sekunder.

 

6) CRM Retargeting med mailadresser

Om idén att dra en lista med kontakter dynamiskt från ditt CRM och rikta annonser mot dem väcker ditt intresse så har vi goda nyheter: Den här tjänsten är tillgänglig från företag som AdRoll. AdRoll låter dig programmera annonser på Facebook och Twitter genom anpassade/skräddarsydda målgrupper direkt från deras plattform, samtidigt som de placerar dina visningsannonser på Google, Yahoo, AdNexus med flera. Ett annat sätt detta kan göras är att direkt ladda upp dina befintliga kontakter för att bli inriktade på Facebook Ads Manager när du skapar en ny kampanj.

 

Ladda upp kontakter med syftet retargeting med mailadresser

Faktum är att CRM retargeting med mailadresser erbjuder kanske den bästa lektionen i de många sätt som finns att använda din målgrupps e-postadresser för inriktning: begränsa dig inte till en marknadsföringskanal. När du har samlat in din publiks e-postadresser, rikta in dem på så många sätt du kan.

Forskning visar att det krävs mellan 6 och 8 marknadsföringsinsatser för att ens generera en kvalificerad lead. Om du sprider dessa beröringar genom flera kanaler ökar du möjligheten att nå din publik och i slutändan öka din kundbas.

 

7) Riktad e-post reklam

Sist men inte minst kan välriktade e-post utskick vara ett kraftfullt sätt att nå din målgrupp, vilket bevisas av det faktum att marknadsförare fortsätter att klassa det som den mest effektiva (och minst svåra) digitala marknadsföringskanalen. Se till att du, oavsett varför de gett dig sin e-post, uppfyller deras förväntningar, oavsett om det är att marknadsföra nytt innehåll eller skicka över produktuppdateringar.

Det var allt för den här gången när det gäller hur du kan jobba kring retargeting med mailadresser!